Nyheder

Nye artikler

“Tjo och tjim och Karl Herman og jeg – Olrog i et dansk perspektiv”
Noterat 19, Svenskt Visarkiv. Stockholm. 2011.

I anledning af, at Svenskt Visarkiv har 60 års jubilæum i år, handler alle artikler i arkivets tidsskrift Noterat i år om viseforskeren Ulf Peder Olrog.

Olrog stiftede arkivet, men han havde mange flere jern i ilden og var kort fortalt en af hovedaktørerne bag det, man kalder det svenske musikmirakel.

Han skrev også selv viser. Blandt andet Tjo och tjim och inget annat. Det blev senere oversat til dansk, og derfor har jeg bidraget med artiklen Tjo och tjim och Karl Herman og jeg. Artiklen handler ikke kun om sangen, men også Olrogs betydning set fra et dansk perspektiv.

Et af Olrogs mange initiativer var oprettelsen af hitlisteprogrammet Svensktoppen, som fra 1962 sikrede den svensksprogede populærmusik overlevelse op gennem 1960’erne og 70’erne. I 1968 kom den danske pendant, Dansktoppen. Formålet var efter svensk forbillede at stimulere den danske populærmusikproduktion og dermed hjælpe den hjemlige musikindustri. Desværre var man for sent ude, for en stor del af pengene røg direkte til Sverige, ikke mindst takket være Olrogs indsats.

Alt dette kan man læse mere om i min artikel. I samspil med de øvrige artikler i tidsskriftet får man et godt billede af, hvor stor betydning det havde, at man i Olrog havde en idérig forkæmper for den svensksprogede populærmusik på et meget afgørende tidspunkt i skandinavisk populærmusikhistorie.

Se en indholdsoversigt på Svenskt Visarkivs hjemmeside. Her kan man også bestille publikationen. Jeg har selv modtaget et mindre oplag, som sælges til samme pris: 65 kr + porto.

“OM GARTNERE, MÅGER OG DEJLIGE ANGELIQUE – Refræner, pop og populærmusikforskning – En kritisk gennemgang af Ekstra Bladets spørgeskemaundersøgelse om populærmusik, august 1961”.
Fund og Forskning, Bind 50. 2011 Det Kongelige Bibliotek.

I denne 66 siders artikel tages der udgangspunkt i en stort set ukendt spørgeskemaundersøgelse om populærmusik fra 1961. Som det fremgår i artiklen, blev undersøgelsen foretaget i direkte forlængelse af, at Danmarks Radio var gået til aktiv kamp mod det, der i pressen blev beskrevet som “De forfærdelige refræner”.

Hermed sigtedes udelukkende til den dansksprogede del af populærmusikken, og selvom undersøgelsen ikke kun var rettet mod de danske refræner, var optikken i høj grad rettet mod dem. Konklusionen på undersøgelsen var, at de unge slet ikke hørte dansksproget populærmusik, men foretrak de engelsksprogede originaler. Denne pointe blev senere i 1961 fremhævet af forfatteren Anders Bodelsen, som med direkte henvisning til undersøgelsen satte et skarpt skel mellem de “sentimentale” danske slagere og “sexet, rytmisk amerikansk musik”, hvoraf de unge foretrak den sidstnævnte kategori.

Ud fra en gennemgang af samtlige enkeltbesvarelser, som er arkiveret i Dansk Folkemindesamling, sandsynliggør jeg, at det resultat, som blev fremlagt i 1961, var yderst fejlbehæftet, og at der ikke var belæg for flere af hovedkonklusionerne.

Undersøgelsen og den debat, den blev til i forlængelse af, er interessant, fordi den fandt sted på samme tidspunkt, som Olrog og andre kæmpede for den svenske populærmusiks overlevelse. I Danmark gik man den stik modsatte vej og bekæmpede specifikt den dansksprogede populærmusik, blandt andet med henvisning til undersøgelsens påvisning af, at de unge slet ikke hørte dansk musik.

Alt dette og meget mere kan man læse om, når artiklen udkommer i begyndelsen af det nye år. Fund og Forskning kan bestilles på Det Kongelige Biblioteks hjemmeside.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.